een verstilde dansvoorstelling (II)
Het lichaam in de strijd werpen, schreef Pier Paolo Pasolini. Deze zin is voor Raimund Hoghe een impuls om op de planken te gaan staan. ‘Hij verwerkt zijn herinneringen aan verhalen, mensen, beelden, gevoelens, muziek en de confrontatie met een lichaam dat, in zijn geval, niet overeenstemt met de gangbare schoonheidsnormen. Hij vindt het belangrijk om op het podium ook lichamen te zien die niet aan de normen voldoen – niet alleen met het oog op de geschiedenis, maar ook met het oog op hedendaagse ontwikkelingen die uiteindelijk leiden tot de mens als designobject.’[1]
Is het belangrijk succes te hebben? Belangrijk is te kunnen werken, je eigen weg te volgen – met of zonder succes. Ik doe gewoon wat ik moet doen, zegt Hoghe.
Anna heeft een premièrekaartje voor de dansvoorstelling, net op tijd komt ze in de schouwburg aan. Ze heeft een plek op de eerste rij. Dat is fijn, kan ze de dansers goed zien. Ze gaat op de hoek van de rij zitten want ze heeft geen tijd gehad om zich om te kleden en nu ze stil zit merkt ze dat ze naar ontsmettingsmiddel ruikt.
Het voordoek is niet gesloten, ze ziet een leeg toneel met als enige vormgeving de zwarte afstopping. In de kap hangt een plafond van vintage 10kW’ers met barndors symmetrisch verdeeld over de trekkenwand. Het licht is niet kleur gecorrigeerd. Gelig, warm licht verlicht de houten vloer. Wat was ook alweer dat belletje? Het alarmbelletje in combinatie met een verstilde voorstelling als je moe bent?
Geen decor, alleen zwarte doeken, geen lichtplan, geen changementen en zwarte kostuums en een enkel rekwisiet op de kale vloer met ongefilterd licht. Er is muziek straks, troost ze zichzelf. Schubert met ‘Der Tod und das Mädschen’. Er is dans straks. Ze gaan bewegen. Ze blijft wel wakker.
De voorstelling begint. De muziek is langzaam. De dans is langzaam. Er is niets anders te zien dan bewegende, langzaam bewegende lichamen ‘in een tijdsbeleving die rustig stroomt op suggestieve muziek en uitgepuurde beelden.’
anna
wordt vervolgd...
[1] Gerald Siegmund http://www.raimundhoghe.com/